۱۳۸۶ اسفند ۱۴, سه‌شنبه

ترازنامه انرژی






ترازنامه انرژی


مجيد بيات

(كارشناسي ارشد انرژي و بازاريابي دانشگاه تهران)



به طور کلی برنامه ریزی در هر کشور مبتنی بر شناخت وضعیت تولید و عرضه انرژی از نظر وجود و دسترسی به انواع منابع اولیه انرژی ، تولیدات داخلی، واردات ، صادرات ، تلفات و ضایعات انرژی و بالاخره مصرف انرژی تولید شده به صورت واسطه در بخش تبدیلات و به صورت نهایی در بخشهای مختلف فعالیتهای اقتصادی می باشد. برای تهیه اطلاعات مورد اشاره لازم است ترازنامه انرژی سالیانه انرژی تهیه گردد.
ترازنامه انرژی لیستی است که در آن عرضه انرژی با مصرف انرژی در بخشهای مختلف اقتصادی متعادل میشود.به این ترتیب عرضه انرژی از منابع پایان پذیر و تجدید شونده تعیین شده و بوسیله صنایع تبدیلی قسمتی از آنها به مصرف واسطه و بقیه در بخشهای گوناگون اقتصادی به مصرف نهایی می رسند. ترازنامه انرژی نشان می دهد چه از اشکالی از انرژی در داخل کشور تولید شده و چه مقدار از انها صادر و یا وارد شده است.همچنین نشان میدهد در بخشهای مختلف اقتصادی از چه نوع حامل انرژی بیشتر استفاده شده است.
در هر کشوری نه تنها تنظیم ترازنامه انرژی برای تعیین رابطه بین تولید انرژی و توزیع آن در بخش های مختلف حایز اهمیت است بلکه برای محاسبه شدت انرژی مقایسه آن با حساب محاسبات ملی مانند تولید ناخالص مالی ضروری است. برای محاسبه مصرف سرانه انرژی لازم است ترازنامه انرژی را با جمعیت کشور تطبیق داد.
شدت انرژی: نسبت مصرف انرژی به تولید ناخالص ملی می باشد.
مصرف سرانه انرژی: حاصل تقسیم مصرف انرژی کل به جمعیت کشور

هیچ نظری موجود نیست: